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"Avec ce troisieme volume s'achève le commentaire de Genèse 1-11 par Jean L'Hour. La présente étude porte sur les chapitres 5 à 11, avec notamment le commentaire des récits du déluge, de l'ivresse de Noé et de la tour de Babel. Les généalogies ne sont pas négligées tant elles contribuent à structurer l'ensemble de l'histoire des origines. Au-delà de l'analyse proprement exégétique des textes l'auteur s'applique à en dégager la signification théologique et à ouvrir des voies de réflexion pour le lecteur d'aujourd'hui." --
222.2 --- 222.2 Genesis --- 222.2 La Genese --- Genesis --- La Genese --- Bible. --- Exegese O.T --- Pentateuch
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La construction du Pentateuque manifeste l'identité anti-égyptienne d'Israël en s'appuyant sur l'élément fondateur qu'est la sortie d'Égypte. En compensation, le cycle de Joseph présuppose des rapports moins conflictuels avec l'Égypte. Le peuple d'Israël est sauvé de la famine par les Égyptiens. De ce fait, l'identité exodique du peuple d'Israël est mise en question par le cycle de Joseph anti-exodique. Par ailleurs, il ressort que les deux chapitres, Gn 38 et Gn 49, n'entrent pas naturellement dans le cadre de l'histoire du personnage de Joseph. Ils se rapportent à un autre personnage - Juda - et leur intérêt réside dans l'évocation de Canaan. Or, ils expriment deux visions totalement différentes du personnage de Juda: Gn 38 contient une critique de la réticence de ce dernier à entrer en relation avec les étrangers, alors que Gn 49 se concentre sur les douze fils d'Israël, parmi lesquels Juda prend une place prééminente. Gn 38, comme histoire de Joseph en Égypte (Gn 39* et les chapitres suivants), prône l'ouverture aux étrangers. Au contraire, Gn 49 met l'accent sur l'identité spécifique d'Israël. Ces deux chapitres se présentent comme une relecture du cycle de Joseph effectuée à un moment particulier de l'histoire d'Israël, probablement entre la conquête de l'Égypte par l'Empire perse (VIe à Ve s. av. J.-C.) et la perte de contrôle de celle-ci (première moitié du IVe s. av. J.-C.). Cette relecture portant sur l'insertion du cycle de Joseph dans le Pentateuque permet de cerner et d'interpréter l'opposition de ces deux courants théologiques: ouverture à l'étranger et identité spécifique d'Israël.
222.2 --- 222.2 Genesis --- 222.2 La Genese --- Genesis --- La Genese --- Exegese Oude Testament --- Perzische periode --- Joodse identiteit --- Pentateuch
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Les quinze derniers feuillets d’un luxueux manuscrit arthurien contiennent un texte communément appelé « La Penitance Adam », dont on attribue la rédaction à André le Moine. Cette œuvre est un assemblage de la traduction en ancien français de la Vie d’Adam et Ève, de la Légende de la sainte Croix et d’extraits de la Légende de Judas et de l’Évangile de Nicodème.Exploité par les médiévistes dès le milieu du XIXe siècle, ce texte n’a longtemps été connu que par ce seul témoin, exécuté dans l’aire picarde à la fin du XIIIe siècle, le BnF, fr. 95. La récente identification d’un manuscrit anglo-normand légèrement postérieur, le MS. Douce 79 de la Bodleian Library, invitait à reprendre l’édition sur nouveaux frais.Les deux manuscrits ont été copiés pour de prestigieux commanditaires – la haute noblesse de Flandre et l’entourage royal en Angleterre.
Old French literature --- Apocryphal Adam books --- Criticism, interpretation, etc. --- Adam --- Adam books, Apocryphal --- Apocryphal books (Old Testament) --- Criticism, interpretation, etc --- Bibliothèque nationale de France. Département des manuscrits --- Bodleian library (Oxford, GB) --- 840 "04/14" --- 222.2 --- 222.2 Genesis --- 222.2 La Genese --- Genesis --- La Genese --- 840 "04/14" Franse literatuur--Middeleeuwen --- Franse literatuur--Middeleeuwen
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in seinem berühmten Roman "Joseph und seine Brüder" hat Thomas Mann die ihm wichtige Erzählung von Thamar aufgenommen. Das vorliegende Buch nimmt die Bibelauslegung Thomas Manns auf, um Neues in der biblischen Erzählung zu entdecken. Das Lesen aus wirkungsgeschichtlichen Kontexten führt in dieser sonst eher zu kurz gekommenen Erzählung zu überraschenden Sichtweisen und ungewohnten theologischen Funden. Sie brechen mit den traditionellen Verstehensmuster und werfen neues Licht auf das Verständnis des Genesisbuches insgesamt.
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The Hexaemeron of Anastasius of Sinai (late 7th-early 8th c.) expounds the creation account and the Adam and Eve story as foreshadowing the mystery of Christ and the Church, an idea that goes back to Origen and beyond. The commentary remained unpublished in Greek until 2007, received only scattered attention, and has been often considered as apocryphal. In this book, the first of its kind in any language, Dimitrios Zaganas firmly establishes its authenticity, investigates its genesis and date, offers detailed analysis of its numerous sources, and studies its distinctly allegorical approach to Genesis 1-3. Several emendations of the Greek text are suggested in the appendix. L' Hexaemeron d'Anastase le Sinaïte (fin VIIe-début VIIIe s.) traite du récit de la création et de l'histoire d'Adam et Ève comme préfigurant le mystère du Christ et de l'Église, une idée qui remonte à Origène et au-delà. Le commentaire est resté inédit en grec jusqu'en 2007, n'a reçu qu'une attention distraite et a été souvent considéré comme apocryphe. Dans cet ouvrage, le premier consacré à l'Hexaemeron, Dimitrios Zaganas établit fermement son authenticité, examine sa genèse et sa datation, propose une analyse détaillée de ses nombreuses sources et étudie son approche clairement allégorique de Genèse 1-3. Dans un appendice sont proposées plusieurs corrections au texte grec.
Biblical Interpretations --- Biblical Studies --- 222.2 --- 222.2 Genesis --- 222.2 La Genese --- Genesis --- La Genese --- Anastasius, --- Bible. --- Be-reshit (Book of the Old Testament) --- Bereshit (Book of the Old Testament) --- Bytie (Book of the Old Testament) --- Chʻangsegi (Book of the Old Testament) --- Genesis (Book of the Old Testament) --- Sifr al-Takwīn --- Takwīn (Book of the Old Testament) --- Criticism, interpretation, etc. --- Early works to 1800.
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"The essays in this book study an array of Jewish and Christian responses to the biblical of Genesis as they took shape in specific literary forms-the unique genres of late antique poetry. While late antique and early medieval Jews and Christians did not always agree in their interpretations of Genesis, they participated broadly in a shared culture of poetic production. Though late antique poems developed in a variety of languages and across religious boundaries, scholarly study of late antique poetry has tended to isolate the phenomenon according to language. As a corrective to this linguistic isolation, this book initiates a comparative conversation around the Jewish and Christian poetry that emerged in late antique Aramaic, Greek, Hebrew, Latin, and Syriac. Tending equally to exegetical content and literary form, the essays in this book sit at the intersection of a variety of scholarly conversations-around the history of biblical exegesis, the formation of late antique and early medieval literature and literary culture, and the comparative study of Judaism and Christianity"--
Poetry, Ancient --- Poetry, Medieval --- Jewish poetry --- Christian poetry --- Christianity --- Christian literature --- Religious poetry --- Hymns --- Jewish literature --- Ancient poetry --- History and criticism --- Bible. --- Be-reshit (Book of the Old Testament) --- Bereshit (Book of the Old Testament) --- Bytie (Book of the Old Testament) --- Chʻangsegi (Book of the Old Testament) --- Genesis (Book of the Old Testament) --- Sifr al-Takwīn --- Takwīn (Book of the Old Testament) --- In literature. --- 222.2 --- 82-97 --- 82-97 Religieuze literatuur --- Religieuze literatuur --- 222.2 Genesis --- 222.2 La Genese --- Genesis --- La Genese --- Bible --- In literature
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"This volume offers an instructive comparative perspective on the Judaic, Christian, Greek and Roman myths in relation to each other, as well as a broad overview of their enduring relevance in the modern Western world and its conceptions of gender and identity. Taking the idea that the way in which a society regards humanity, and especially the roots of humanity, is crucial to an understanding of that society. Different models for the creation and nature of mankind, and their changing receptions at different periods and places, can therefore be seen to reflect fundamental continuities, evolutions and developments across cultures and societies: in no context are these more apparent than with regard to gender. Chapters explore the role of gender in Greco-Roman and Judaeo-Christian creation myths and their reception traditions, demonstrating how perceptions of 'male' and 'female' dating back to antiquity have become embedded in and significantly influenced subsequent perceptions of gender roles. Focusing on the figures of Prometheus, Pandora, Adam and Eve and their instantiations in a broad range of narratives and media from antiquity to the present day, they examine how variations on these myths reflect the concerns of the societies producing them and the malleability of the stories as they are recast to fit different contexts and different audiences"
Creation --- Gender identity --- Mythology. --- Religious aspects. --- Adam, --- Eve, --- Pandora, --- Prometheus, --- 231.51 --- 222.2 --- 291.13 --- 291.13 Mythe. Vergelijkende mythologie --- Mythe. Vergelijkende mythologie --- 222.2 Genesis --- 222.2 La Genese --- Genesis --- La Genese --- 231.51 De Deo creatore. Schepping --- De Deo creatore. Schepping --- Mythology --- Religious aspects --- Prometheus --- Pandora --- Adam --- Eve --- חוה --- Ḥaṿah --- Ḥawwāh --- Khavah --- حواء --- Ḥawwāʼ --- אדם --- آدم --- Адам --- Adem --- Adda --- Aadam --- Αδάμ --- Adán --- Adamo --- 아담 --- Adamu --- Ādams --- アダム --- Adami --- Addamu --- Aatami --- Aadama --- 亞當 --- Yadang --- Anesidora --- Prometej --- Prometéjas --- Prometejs --- Prometeo --- Prometeu --- Prometeus --- Prometeusz --- Prometey --- Prométhée --- Prométheusz --- Promethëws --- Prómeþeifur --- 普罗米修斯 --- プロメーテウス --- פרומתאוס --- 프로메테우스 --- Прометеј --- Прометей --- Праметэй --- پرومته --- بروميثيوس --- Προμηθέας --- Προμηθεύς --- 316.371 --- 316.371 Gender --- Gender --- (Greek deity) --- (Greek mythological character)
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To what extent and to what purposes did John Chrysostom engage previous models of Biblical exegesis? In this systematic study of his Homilies on Genesis , new light is shed on the precision of his adaption of works by Basil, Origen, Eusebius of Emesa, and Eusebius of Caesarea, findings set against a wider 'web' of parallels with various other exegetes (e.g. Ephrem, Diodore, Didymus). The cumulative picture is a network of shared knowledge across geographical and ecclesial boundaries which served as creative cache for Chrysostom's discourses. With the metaphors of textual obscurity and word-depth, he prioritized name and word interpretations as a means of producing multiple layers of ethical evaluation.
Biblical Interpretations --- Biblical Studies --- 276:22 --- 222.2 --- 276 =75 JOANNES CHRYSOSTOMUS --- 276 =75 JOANNES CHRYSOSTOMUS Griekse patrologie--JOANNES CHRYSOSTOMUS --- 276 =75 JOANNES CHRYSOSTOMUS Patrologie grecque--JOANNES CHRYSOSTOMUS --- Griekse patrologie--JOANNES CHRYSOSTOMUS --- Patrologie grecque--JOANNES CHRYSOSTOMUS --- 222.2 Genesis --- 222.2 La Genese --- Genesis --- La Genese --- 276:22 Patrologie en exegese --- Patrologie en exegese --- John Chrysostom, --- Aranyszájú, János, --- Chrysostom, John, --- Chrysostomo, João, --- Chrysostomos, Iō. --- Chrysostomos, Johannes, --- Chrysostomus, Joannes, --- Crisostomo, Giovanni, --- Crisostomo, Juan, --- Crisostomus, Ioannes, --- Giovanni Boccadoro, --- Giovanni Crisostomo, --- Hōhan Oskiaban, --- Hovhan Oskeberan, --- Hovhannēs Oskeberan, --- Iō. --- Ioan Gură de Aur, --- Ioan Zlatoust, --- Ioann Zlatoust, --- Ioannes Crisostomus, --- Iōannēs ho Chrysostomos, --- Ivan Zolotoustyĭ, --- Jan Chryzostom, --- Ján Zlatoústy, --- Jean Bouche d'Or, --- Jean Chrysostome, --- Jehan Bouche d'Or, --- Joan Gojarti, --- Joannes Chrysostomus, --- Joannes Crisostomus, --- João Chrysostomo, --- Johannes Chrysostomus, --- Johannes Goldmund, --- John, --- Jovan Zlatoust, --- Juan Crisóstomo, --- Pseudo-Chrysostome, --- Pseudochrysostomus, --- Yoḥanes ʼAfa Warq, --- Yūḥannā al-Dhahabī al-Fam, --- Yūḥannā al-Fam al-Dhahabī, --- Yūḥannā Fam al-Dhahab, --- Zlatoust, Ioan, --- Zlatoust, Jovan, --- Zlatoústy, Ján, --- Ἰωάννης, --- Іван Золотоустий, --- يوحنا الذهبي الفم --- يوحنا فم الذهب، --- Bible --- Bible. --- Be-reshit (Book of the Old Testament) --- Bereshit (Book of the Old Testament) --- Bytie (Book of the Old Testament) --- Chʻangsegi (Book of the Old Testament) --- Genesis (Book of the Old Testament) --- Sifr al-Takwīn --- Takwīn (Book of the Old Testament) --- Hermeneutics. --- Sermons --- History and criticism.
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